Wednesday, 4 November 2009

mungkin sudah tiba masanya?

bismillahirrahmanirrahim..

assalamualaikum w..

alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi masih diberikan ruang dan peluang dalam meniti hari-hari yang mendatang.segala yg terjadi, dibawah kekuasaan Allah swt.tiada siapapun yg mampu menghalangnya dari terjadi..

post kali ini mungkin lebih banyak utk husna mengimbau masa yang telah berlalu..ingat lagi, masa kecil2 dulu.nak kata nakal tu, takdelah sgt..tapi, boleh tahanlah.hem, dulu waktu usia masih mentah, setiap kali bersalaman dgn umi dan abi, mesti husna tengok tangan mereka..sangat terasa apabila kasih sayang ibu bapa mengalir ke tubuh anaknya.dulu tangan takdelah nmpk tua sgt.tapi sekarang, keadaan itu dah tak sama lagi..sedikit demi sedikit ada perubahan.nampak sudah ada perubahan..

saya sedar,
hari demi hari,
waktu demi waktu,
semua orang akan menginjak dari satu fasa ke satu fasa..
tapi, kadang hati ini masih belum bersedia utk menerimanya.
saya tidak tahu ingin membuat persediaan yang bagaimana..

masa di tingkatan dua, setiap kali matahari mula mahu tertegak pada waktu pagi.saya sering mengadu masalah sakit kepala yang amat sangat..hinggakan tidak boleh belajar, tidak dapat memberikan perhatian yang sepenuhnya.tak nampak dgn jelas apa yg ditulis oleh cikgu.mengerang kesakitan bagaimanapun, orang di sekeliling tidak akan mengerti apa yg saya rasa..sudahnya, saya repot saja pada umi dan abi.di atas keprihatinan mereka, saya dibawa ke doktor mata.mula2, ingatkan naik 'power' je.malang tidak berbau, sangkaan saya meleset se'leset-leset'nya.

maka hingga ke hari ini, saya terpaksalah berkaca mata kan spect ajaib atau spect tinted.haha.tak kesahla orang nak sebut sebagai apa..dapat juga menghiburkan jiwa..setelah diberitahu oleh doktor bahawa penyakit ini akan membabitkan bahagian kepala, tekak, dan mata.saya mengerti, akan ada fasa-fasa ygg perlu saya tempuhi.

fasa pertama, pening2 itu sudah lama saya alami.bila cahaya matahari masuk saja ke mata, pasti terasa sakit yang amat..itu sudah berjaya saya tempuhi dgn hati terbuka, alhamdulillah.kemudian diikuti dgn hidung berdarah.hah, bukan darah mengalir mcmtu je.tapi darah berketul2 keluar ikut hidung.sakitnya tuuu..huhh, hanya saya yang rasa.itu juga saya berjaya.fasa seterusnya, tekak ini mula terasa mual2 bagaikan ingin memuntahkan sesuatu..tapi, tampaknya tidak ada yg keluar.haha.

sekarang ini, saya merasakan sakit kepala yang bukan kepalang sakitnya.aihh, terasa macam mahu pitam pun ada.tapi, saya harus menggagahkan diri juga.mungkin saya akan tempuhi lagi fasa-fasa yang baru.tapi, apa dia??hilang daya penglii..?

"ya Allah, berikanlah aku kesempatan utk terus melihat org yg aku kasih dan sayang.aku masih tidak puas melihat wajah kasih ibuku, wajah ketenangan ayahku.aku masih tidak puas melihat wajah-wajah ceria sahabat-sahabatku..ya Allah,berikanlah aku kesempatan utk menjaga ibu bapaku semasa mereka sudah tua.berikanlah aku peluang utk menatap indah ciptaan-MU.hanya kepada-MU aku tempat aku memohon. ''

coretan kali ini hanya utk memberi peringatan, kalau-kalau anda mengalami sebarang simptom yang dinyatakan di atas utk terus pergi ke doktor, sebelum terlambat..di samping itu, doakanlah saya.

kepada yg tidak mengalami apa-apa, diharapkan agar menjaga amanah Allah yg plg besar ni sebaik mungkin.janganlah lihat perkara yg tidak mendatangkan manfaat kepada diri dan org lain.akhir kata, maafkan segala keterlanjuran kata yang mungkin ada memberi kesan pada sesiapa..

tiada apa yg boleh saya lakukan selain terus berdoa kepada Allah.memohon dan meminta..

9 comments:

Isyraf Imrani said...

Salam, kesiannya nti, ana doakan kesihatan nti, moga2 kesakitan nti tu ilang yer.

b said...

salam
khalidahhh !!
ngee , sama dgn ana , mata takk bolehh kena cahaya matahari , nanti sakitt kepalaaaaa tahap tak ingat ! huuu ~ tp tu la , bila pki spect mcm tuh , org x phm , konon fikir saje nk pki , cehh , org sakitt tp ada yg x percaya . haissh ~ apa apa laa

khalidah , semogaaa cepaatt sembuhh ! hee ;)

khalidah alhusna kamilen said...

w'slm w isyraf.syukran :)
semoga Allah merahmati nta..

w'slm w.
baitillll,.!
wah, xsgke kite samakan?ngeee
hem, tulah,org igt kita sje2 je suke2.walhal takk..
hem, manja kan mata kita nie?hehe
yelah,awkpun bai.
syukran :)

i.am.a.khalifah said...

Salam,

InsyAllah ada sesuatu nikmat Allah telah simpan untuk nti disebalik musibah ini. Hanya perlu tunggu masa nikmat itu diberikan kepada nti.

Cuba nti baca artikel ni;
http://en.wikipedia.org/wiki/Photophobia

khalidah alhusna kamilen said...

w'slm w.
syukran :)
may Allah bless.

mscreator said...

Knowing youu a stronggg person make me touch. Keep-up in be one because I know You are. "To wish to be well is a part of becoming well" May Allah Bless Youu ;)

khalidah alhusna kamilen said...

hem :) *senyum terharu.
thanks zilla.
may Allah bless :)

xfloze said...

ow.. cam 2 ker cternya... mnarik2.. smoga sgl ksakitan y nt alami akn smbuh.. amiin.. (spy dpt tgok mke ana~..!!) hahah..

nway, smart ape crmin mata uh.. jeles I...

khalidah alhusna kamilen said...

ahha..yela xflozee..
thankks :)
mmg kte xpuas lg nk tgk awaaak..
heheh