Monday, 24 August 2009

ramadhan kami

aslmkum w..

alhamdulillah, bulan yg dinanti telah pun tiba..ramadhan disambut dgn penuh hiba, krn dosa2 lalu masih lagi tak reda..bagai menanti sesuatu yg tidak pasti, apa tidaknya..ajal maut semua di tangan Tuhann..apa yg boleh sy buat, hanya berdoa agar diberi kesempatan utk bertemu lagi..

ramadhan kami sekeluarga agak hambar kerana *pelahap pertama* tidak ada dirumahh..beliau belajar, nunn jauh di kelate..well, yg plg rapat dgn saya tu..byk adik tuu.ahha..tapi, seisi rumah tidak risau kerana masih ada lagi *pelapis kedua* yakni h*s**..haha, lebih2an mmg serah kan saja pd die..semua fhm dahh..mmg zat2 lebihan sudah pasti dia lesapkan..petik je! mane lebih, give me..(kantoiiii)

Ramadhan kami bermula pada..

hari khamis haritu, balik banting..fuhh, kenduri ramadhan lah katakan..memang kg selalu mcmtu..seronnokk..!mcm biasa lah, kenduri mula lps isya'..kami org perempuan dudk blkg mkn senyap2..ahha..nasi Ambeng mmg sudah pasti ade..kira2 dalam 18 dulang..banyaklah tu..kebetulan, abg abi ade kaitan dgn geng motor berkuasa besar(moto besa2), sebab wak awi tu pun ade jgak..mmg besa+bingit telinga,,elok je sampai waktu hujan turun, rahmatlah katakan..yang sedih, tak dpt menyaksikan bunga api kerana hari hujann..takpe, nanti bls dendam masa raya..

hari jumaat pula, sy huda dan zaid balik lmbt dri sekolah..kira2 7.40 baru abi sampai utk mengambil kami..kebetulan, sy pulang awal tapi disebabkan hal2 tertentu dtg balik ke sekolah dan sy membawa hp sekali..mlm mmg gelap, jadi sy pasanglah surah al-mulk..tnpa disedari, satu panahan petir menyambar entah dekat mana..sy nmpk dgn jelas sekali, apa benda yg di panah pun sy nmpk..mana muka xpucat lesi masu tu?menggigil..balik rumah terus mandi semua, kemudian makan dan solat jemaah terawih bersama keluarga..

hari sabtu, kami sekeluarga merancang utk berbuka di masjid wilayah, tapi sy memberikan idea bernas dgn lantang supaya berbuka di rumah nenek di negeri9..adillah sbb blh abi dah pegi, dan belah umi laplak..jadi, kami pun berbuka dgn makanan sup tulang mewah dan pegaga goreng podeh..memang pijar tgn bibir dibuatnya..itulah adat org nogori, podeh jee..then, makan kuih sepang..ini mmg mantap!sedapnye sampai tak ckup 3..tak tipu nih..kami pulang slps sahur..bak kata nenek"makan jela dtg sini.." ahahaaah...

hari ahad, memang masa utk rehat..yeah, masa ni juga utk menonton kartun yg melucukan dan lain2 yg tdk dpt dinyatakan..tapi, tak silap tidur itu sunatkan?jadi, masa utk lepaskan gian tidur juga..dan pada masa yg sama, turut mempelajari ilmu masakan yg plg berharga dari umi..harini, mkn ikan sweetsour dan tomyam..mmg faveretlaahhh..smsa kami sdg enak iftar, tiba2 bunyi msg masuk kedalam hp abi..jadi abi bacakanlah kuat2..

"abi, sini makan rm8 bla bla bla bla...."hahaha..last2 abi jwp, da tahu mcmtu minum jela airr..kesian diee,..abeh sy taram gelak..rindu kat die.!

malam tu sy msg die, "manja! mengada! sikit pun nak mengadu..!"
dia jwb"aku ngadu ape?kat sape?"
balas lagi, "buat2 xtahu pulakkk...ei, mahal."
akhirnya di bls, "rm8 tu utk smggu la...''
laahh..sy igt apela tadi..akhirnya dia mengalah utk menyatakan rasa rindunya pd sy dgn call sya..akhirnya, terlepas juga..tapi pesanan penting dri dia.."BELANJA AKU TOPUUPP..''haha, mmg kakak yg baiklah die nieee...tape, die da blnje sepasang bju kurung, jd takat rm10 apelah sgt kottttt...


hari isnin, wah seperti yg dimaklumkan terdapat pui mcm biasa..hem, sy akur je..ade yg cube memanaskan sy dengan mengatakan

''nasib tahun lepas takde, kalau result tak bgus thun ni tak tahulaa..."
ini, no komen..harini, kami berbuka nasi ayam madu dan capati..mmg seronok sy perap ayam dgn madu dn kicap..tak tahan je rase..firstime buat capati..mmg berkhasiat dan mudah..alah, takat beli tepung die cmpur air yg dilarutkan bersama garam..xke mudah tu?hemm..macam biasa, seperti thun2 lepas..kami sekeluarga tetamu setia setiap kali ramadhan menjelma di masjid Zakaria..mmg dh jd penginapan terawih dah..seronokkk..tapi. mmg tak boleh lupa bila lalu tepi kubur..argghh..nigthmare!!ahhaha..mmg takkan dilupakan bila waktu tu terasa sy lari tanpa kaki..bagai teras, itulah nafas terkhir..Allahuakkbar!

ramadhan dulu...

ingat lagi, sewaktu usia sy baru menginjak ke 7thun..sy sering masuk ke dalam almari sambil membawa beberapa nuget..sblm tu, sy ajk kwn2 sy dlu..ahha, mkn jemaah dlm almari..mmg seronokk..bila dh masuk darjah4, lepas solat subuh je ,mesti bce quran kjp dan main game sampai pkul 10 pagi..haha..tak lupe jgak, dlu pernah puasa dkt rumah nenek..masa tu masih ada arwah atuk..beliau plg suke kacau org bila org tongkat dagu, beliau mesti jatuhkan penongkatnye..mane tak tersadung muke..hahah..beliau juga sgt pro masak murtabak atau mubatak..memang beliau canai2 abehlahh..beliau soerg yg dahsyat! rindu masakannyaa...


maka dgn itu, sudah sampai ke titik akhir penulisan saya..semoga ramadhan kali ini lebih bermakna dan terisi dgn perkara yg berfaedah..semoga juga, ramadhan kali ini memberikan seribu penuh makna..setakat ini saja..sekiann, :)

3 comments:

attartusyi said...

hahhaha..
aku taw ko rindu aku!

~KhalilahAlhudaKamilen~ said...

ko bnyak membebel...
haha

khalidah alhusna kamilen said...

yela tu kakak2 ku......
baguslah memahami..haha
aku bebel byk faedah nya huda! tu kau kne tahu tuuu..

*wada je tak lepaskan sesuatu kat sinii..heheh