Sunday, 14 June 2009

jom jenguk dapurr..

bismillahirrahmanirrahim..

aslmkum w..
alhamdulillah, setelah 14 hari bercutii mmg sungguh padat waktu yg telah di isi..mesti mcm2 lah cite bukak sekolah nanti(ops, kls tmbhn pun dh berlmbak cite)haha.xsempat menyempat masing2 nye la haaii..mmg seronokk..apetah lagi bile dpt result maths n scn kannn..haha, merah+berair mata dapatt(terharu/teruja/??)..Allah..sudah pasti ianya satu rahsia peribadiii, dan akn tebongkar stu hari nanti..haha..itu pasti!

ape2pun, husna juga tak terlepas mmpunyai pglmn baru..yeahh, mcm2..tapi, buat julung kalinya husna dpt belajar masak mknn laut yg jarang2 dimakan..fuhh,,mmg puaslah msk+mkn..

yeah, harini kita belajar masak Lala Masak Thai..!
lets go! :)

MENU-Lala Masak Thai
Bahan2->
Bahan A(dikisar kasar bersama)
1-cili besar 5 batang.
2-beberapa ulas bwg putih.
3-4biji bwg besar.

Bahan B
1-sos cili thai(xkisah byk mana).
2-sos tiram(2sudu besar).
3-daun limau purut.
4-serai 3 batang.
5-garam(apelagiii..)
6-lala(1 kg)

Cara-cara memasak:
1-tumis bahanA selama 5-10 minit, letakkan sedikit air.
2-tunggu sehingga kering sedikit, masukkan lala segar tadi dan kesemua serai.kacau sehingga rata.
3-tambahkan 2sudu sos tiram tadi dan kacau lagi..
4-kacau sehingga sebati, masukkan daun limau purut kemudian masukkan sos cili thai.kacau lagiiiiii..
5-tutup selama 2-3 minit supaya lala itu masak dengan jayanya.
6-akhir sekali letakkan sedikit garam secukup rasa, kacau dan HIDANG!!

Petua Dapur-lala hidup/segar lebih sedap kerana isinya lebih2 manis!

hem, sudah siap utk dimakan..gatah je lagi sedap!senang je kan?ringkas sungguh..kite ni klo dh bekerjaya, masak mudah2 tapiii..feh, sedap hingga jilat jari la..(sunnah2)

saksikan..

ini lala hidup.rendam dulu, lepas tu buang air dia bila dah nak masak.
yeah, bahan tumisan itu tadi.kisar kasar2 je eh!

rupa yang hampir2 siap.rasa la duluuu..


wargghhh..dah siap dah ni.keep warm je!ape lagi, ambil mangkuk isi dan lahap sepuas2nya..!
selamat mencuba! pasti berbaloi..ala,,lala bukannya mahal punn..1kg Rm4 jeh, boleh makan 6 orang,,ckuplah tu kann..xckup beli lagi..tmbah bahan2nya..nak amik hati mak ayah, masaklah k..mmg berbaloi hasilnya!ada pape, yehh..katakan saja, sedia saja..
*selamat kembali belajar Khalidah Alhusna binti Hj Kamilen..ckup2lah tebalkan lemakkkk..ahha..semangat2 selalu! jangan tidur dahhhhh..lagi 4 bulan dr..go Husna!(pesanan khas dari husna)
*selamat tinggal teman blogku,,pasti akan merinduimu..(yeke???)haha..ckp je lebih, tinggal kononnn..doakan saya..
:)

10 comments:

Otak yang Kosong said...

knock,knock,knock! heee
khalidah, kau jadi chef je lah. lepastu buka restoran. tiap-tiap hari aku datang.. makan PERCUMA, muahaha:D
nanti buat cup cake pulak tau, bagi aku makan. aku mengidam laaa, ;). i mean it! hoho.

nlia said...

waah..
lala~
sedap2. lapar2*

khalidah alhusna kamilen said...

heee;)
yeahh, baiklaahhhh..taapi, utk *bakal aku pnye,fren2 n my family..
hahaha.kekedut nye akuuu..

eeiii,kau mmg!sume nak PERCUMA jeeehh..ahha,,no hal lah dr..
muahmuahhahaha:D

cupcake?oh beb!!
heeee..mmg teringin punggg!
tga dlm proses lah niii.xnak la kepoh2 bile first2 buat xlawakannnn..baik shhh2 dluu..
ngidam yang??hehehe:)
tak sabarnye!!
nati aku lukis otak kosg k..wait yaa!:)
aku ngidam coklat putihhhh,fehh sedapnyee,.hohoo

*kali kedua kau melepaskan sesuatu kat cni.haha

khalidah alhusna kamilen said...

alia mmg!!
lapar jehhhh..
hehehe;)

same2la..
*syukran

*mscreator* said...

woah, khalidah memasak-lah! :p lain kali bawak lah kat sekolah, kasi ana dulu. haha, marah syikin :D

Norashikin Tajuddin said...

nih apsal sebut2 nama syikin nih..cehhh shikin terperasan..haha..ermm yami2 lalalalalala

khalidah alhusna kamilen said...

ana okeh je bawak ke sekolah,,
tapi xpasti lagila nk bg nti ke x..haha
yeah, masak memasak gituhhhhh..

aih?napa nk marah asyiqin?
heeee;)*lammmpi

khalidah alhusna kamilen said...

ceh cgu..
cit,cit..peka tuuu..
beza antara sh/sy.haha
kan payah nama sama..
ehhe;)

ermm..yami2,lalala..

yang pasti cg, ni lagi sedapla dripda makaroni ana masak itu hari..
ahha.mabeles pnyeee..

~KhalilahAlhudaKamilen~ said...

ko ni nak tunjuk ko lebih pro masak dr aku ke ape??
nk kna sekeh kpale ni..
siap ko!

khalidah alhusna kamilen said...

eh2,
itu hakikat maaa...(aku prooo+++)
kena la terima!
elok jugak sekeh kepala aku nie, bagi bijak banyak..

baguslahh:)