Thursday, 11 June 2009

selinganlah katakan..

bismillahirrahmanirrahim..




'' Hidup ini bukan teori. Hidup itu kaki yang berjalan,
perut yang lapar, mata yang memandang atau rasa yang tak selalu sama.."

makna hidup itu sendiri berbentuk subjektif..makin rami yang menilai maksud 'hidup' makin banyak pulalah kefahaman yang berbeza-beza..maka, terletak pada budi bicara hati kita sendirilah mahu menafsirkan maksud 'hidup' itu sendiri..

yok kita senaraikan apa yang kita suka, tak suka, menyampah ke ape ke..ahaha..ya sama ada wedok ko lanang ko kita rempuh sajaa..haha.(faham?,xfhm bukak kamus jawa melalui husna.haha.xpsl2)

lets go!!




apa yang saya SUKA??

1-saya suka belajar bila tiada gangguan makhluk tdk halus ke halus ke, bertulang ke bergigi ke..ape2je.

2-saya suka bila umi saya masak ayam masak merah dan tomyam.tapi saya yang tolong kacau ke, tumis ke.ini memg saya suka!


3-saya suka kacau,cubit, ketuk-ketuk hud*!sebab ape?nikmatlah..nak kacau sape lagi?takkan mak ayah kot?


4-saya suka mengunyah ape yg sedap+enak dimakan+kenyanglah+berfaedah++++++


5-saya suka tonton televisyen.memang xsedar sampai jam berapa.


6-saya suka bercerita, bercakap, berkata.(hei, ini beza eh dgn MENGATA)


7-saya suka apa yang saya sukalah!banyak tuhh.

-husna tahu, ini semua bukan anda suka kan..haha.peduli kan jeh..dah kata selingankan.kan.kan?


apa yang saya TAK SUKA??

  • saya tak suka bila ada orang geledah tempat rahsia saya, terutama meja belajar, folder, laci atau almari.memang rasa dapat ribut+taufan free kalau nak buat mcmtu.gegar!

  • saya tak suka bila ada orang yang tegar menyepahkan apa2 setelah saya kemas/bersihkan.mau try itu kuih+muih?cuba.cuba.cuba!

  • saya tak suka bila saya ckp slow2, dia balas fast2+high2 temperature.hehh, panaslah kan.org ckp baik2, bls xbaik.ape ni..mane aci!

  • saya tak suka bila ada orang buka lampu ketika saya tidur.itu bikin saya rasa mahu bagi itu cubitan freelah..
  • saya tak suka bila apa yang saya tak buat, orang tuduh saya buat!kalau nak ngumpat, ya terserah!ei,macam makan daging kakak die sendiri ke.ha, ngumpat2!awas ya..

  • saya tak suka bila tak dapat tidur.seram tuh.

  • saya tak suka bila ada orang cuba membandingkan saya dengan sesiapa.sedangkan manusia itu sndiri tak sempurna!

  • saya tak suka bila apa yang saya tak suka, ada yang saje2 buat pada saya.

-insyaAllah, apa yang husna tak suka semua ni, husna takkan buat pada orang lain..sebab, bak kata org tua2..kalau kita tak suka bende tu, kita jangan buat bende tu pada orang lain..kan?



apa yang saya TAKUT??

1-saya takut bila kena marah dengan sesiapa.(huda?takut ke.,..,bolehla..mcm ape tu?mak tiri singa?haha.main je)


2-saya takut bila saya terlukakan hati sesiapa.umi,abi,cikgu,ustaz.(ustaz xfhm2)


3-saya taakut bila ditinggalkan keseorangan tanpa ditemani.(bak kata huda"kau boleh ke duduk rumah sorg2 ni?maghrib ni."jwpnnye, entah..)


4-saya takut bila saya kena pegang amanah yang begitu besar.


5-saya takut bila hilang orang yang sayang.sedangkan itu pasti!(bak kata pepatah, benda yang kita hilang samalah benda yang kita tdk pernah milikinya..)


6-saya takut bila nak dapat apa2 keputusan yang penting.periksa ke, apa ke..


7-daaannn..saya PALING TAKUT PADA ALLAH DAN AZABNYA.sungguh, saya takut!


-bayangkan jelah, bila kita mati..masuk kubur.ada sape2 teman?xde husna! takde!maka, bersiap sedialah..sedangkan perkara yang paling hampir dgn kita sendiri adalah MATI!




apa yang saya BENCI??

  • saya benci pada penipu, pendusta, penabur janji, penyangak, pengadu domba diluar sana! benci.benci.!

  • saya benci pada perokok yang telah buat tekak ni rasa nak keluarkan isi pada mukanya.xfaham ke haram tu ape?kan sama macam bunuh diri?!berdosa betullahhh.
  • saya benci pada non-muslim!(barra' kpd Allah..)
  • saya benci pada perkara yang dibenci Allah itu sendiri.
  • saya benci kalau ada orang yang cuba buat saya benci padanya.nak buat ape mcmtu?takde gunanye lah.cukup2lah tuu.

  • saya benci bila ada orang yang kurang ajar pada org tua ke, atau orang yang penting dalam hidup saya.kalau rasa tak ckup ceramah, ya silakan, silakan..
  • saya benci bila perkara yang saya suka diceroboh atau sewaktu denganya.

-entah betul ke tidak apa semua tu..tapi yg pasti, mmg itulah yang husna benci.sgt2 membenci lah..benci dgn tak suka tu sama ke??siapa ada jwpn yg tepat bolehlah khabarkan pada husna k..


haha..ada sape2 mahu membantah?hehe..jgnlah terasa dgn ape yg husna buat ni..semuanya skdr selingan semata-mata..takde kene mengena antara yg hidup dan mati, yg pergi atau datang, yg jauh atau dekat..nak tahu ape yang husna tahu takkk??haha:)

6 comments:

~KhalilahAlhudaKamilen~ said...

perkara yg sya XSUKA : bila husn* cubit saya..mcam nk kna penyepak ulg alik..

perkara yg saya XTAKUT : husn* marah/mgamuk..habuk pun xtkut..haha

perkara yg saya sikit xsuka: bila husn* dtg bilik tny soalan math yg senang kacang.. xsampai hati plak nk ckp " sikit punya sng pun tarak boleh jwb k??"

haha..
jgn trase..main saja...
(byk plak nama aku)

Nur Baitil Atiq said...

Salam :)

-saya suka bila umi saya masak ayam masak merah dan tomyam.tapi saya yang tolong kacau ke, tumis ke.ini memg saya suka!


-saya tak suka bila ada orang buka lampu ketika saya tidur.itu bikin saya rasa mahu bagi itu cubitan freelah..


-saya tak suka bila ada orang cuba membandingkan saya dengan sesiapa.sedangkan manusia itu sndiri tak sempurna!


-saya takut bila saya terlukakan hati sesiapa


-saya taakut bila ditinggalkan keseorangan tanpa ditemani.
(haa~yg ni..ana tgh alami skrg..being home alone then all my family pergi holiday..dusshh!takot ddk sorg2~)


-saya takut bila saya kena pegang amanah

-daaannn..saya PALING TAKUT PADA ALLAH DAN AZABNYA (ni paling takut..fuhh~~)


-
saya benci pada perokok yang telah buat tekak ni rasa nak keluarkan isi pada mukanya.xfaham ke haram tu ape?kan sama macam bunuh diri?!berdosa betullahhh.
(hhaaa~yg ni same same..ana plg benci org merokok dpn ana , benci!
klu boleh rse nk tenyeh2 je rokok tuh kat muka dia..sesedap je bg racun kat org ! hishh,,emo emo..haha)



aha!
yg semua tuh same dgn ana :)
kihkihkih...x sgka jgk khalidah suka toyam..em , yummy~ :p

MiZuHaShI kUnIUmI.. said...

huh? nie bukan selingan dah, mcm entah laa, isi debat kowt,, haha:P

btw, byk nyer perkara yg nto xsuke,nti benci, nti takut (bukan same ke sumer tuh)

haha,, btw, nice post

khalidah alhusna kamilen said...

ceh, hud*!!
asaaaam lah kauu..
malu wehh..

haha.byk plak eh nama kau?!
woii, jht betul ckp cmtuuuu..
sampai hati kauu..

lps nie, 4bln beturut2 kau akn lihat muke adik ksygn kau nih..
jgn segan,jgn malu!:)

uih, kucing pun takut aku marahh..
aku pun xtakutlah..
kesian kat sape tuh?*padat

peh, terasa wehhh:)

khalidah alhusna kamilen said...

w'slm w baitilku:)

hehe, malunye dgn baitil..

alala..
jgn taakut eh bai..kdy ade..
ahha, apela jd ble ade 2-2 org takut dlm stu tmpt. mahu gamat jdnye..

haha.ujicekap pun terpaksa BAJET xcuak ape2..hihi
itulah sayaaa..

wah, wah, wah..
bai! kite byk persamaan lah..
ni yg best nih!
yay! kamcinglah kte..

ehhh, tomyam tuh ana plg sukelah!
xsah la kalau xmeleleh air dri hidung nih..
hehe;)

just mkn kat kantin jeh mcm xpuas ckit..*kantoi

syukran ye singgah lalu lalang nih..

khalidah alhusna kamilen said...

eh2, ini selinganlah ni..
ade plak debat ehh

ha, team tu jgn bikin masalah k?!
saybas+tahniah melepasai ujian debat yg pertama.ana bangga!
*eh, ana pulak bgga.

memanglah byk..xkn ckit?hihi:)
kalau sama, apa bukti die..
ana betul2 xfahamm..
tulah, ana igt sam jee.
haha.perkatan yg membezakan..

*pandai tak trick?

syukran:)