Sunday, 26 July 2009

macam-macam pulakkk

aslmkum w..

syukur alhamdulillah, husna masih diberi kesempatan utk melihat awan nan biru, tumbuhan-tumbuhan nan hijau, serta binatang kecil yg terbang..
segala kesyukuran dipanjatkan kepada Allah..hati semakin rindu kepada kekasihNya, Nabi Muhammad saw..

macam-macam pulak yg berlaku minggu ni eh..haih..bukan nk mengeluh, tapi tiba-tiba terasa sesuatu yg hebat..first sekali, dikejutkan dengan husna yg demam..kemudian diikuti, aminah dan akhirnya huda..umi dan abi demam sikit je..semua macam risau je..tapi, semua relax je..tak g mane2 pun..just minum air cmpur ade sejenis ubat tu..

husna demam hari selasa,..bdn mmg panas thp tak tahu la nk ckp cmne..letak kain lembap kat kepala pun sekejap je dah kering..lepas balik sekolah je, terus mandi sebab sekarang air tengah sejuk2 je, jadi ingat mandi dapatla turunkan panas..tapi, rupe-rupenye makin mendadak pulak thp panasnya..

jadi, umi pun buatla air tu..air yg dicampur dengan garam ape tah..lepas minum, memang lagi terus mendadak tahap panasnya..mata pun tak larat nak bukak dah, pejam jelah..tengok-tengok, sedar dah pukul 2 pagi habis berpeluh-peluh satu badan..panas terus turun..masa tu, lega lah sikit..umi langsung tak aspek ape2, wafda je ckp " umi ntah2 HINI.."eiii,,,taknakkkk..!!

esoknya, sekolah jela mcm biasa..cume kepala je mmg sakit sgt2..hari khamis, dah mula sakit sendi sana sini..selera makan hilang entah kemana..lapar pun tak, nak tengok makanan pun jadi serba tak kena..hari jumaat, masalah yg sama masih berlarutan..tapi, bintik2 sudah mula ade..husna tak aspek ape2 pun..jadi, mulut ni pun senyap jela..hahaha..

hari sabtu, badan rasa tak berdaya..sendi masih lagi sakit..sekolah ganti, tetap husna jalani mcm biase..cume terasa agak malas sikit je..kepala makin sakit..selesema mula makin menjadi..husna terus jadi budak hingusan..haha..tak pasal2..

hari ni, bangun je tido nak bace doa dari tido..pap!ape ni??bintik2 merah ni??husna terus lari keluar bilik, pijak selimut dah tak peduli dah..cari umi..

husna : umi, cube tgk tgn ni?bintik2 merah..byk..
umi : ya Allah, ni denggi ni..mungkin denggi berdarah ni..cepat siap! kite g hospital..dah, g mandi..makan sikit..

mendengar kata2 umi mcmtu, apelagi tiba2 je airmata mengalir..sedih tuu..dlm hati, dah nak trial..penat je thn sakit nk dtg sekolah..umi ckp lagi, " bawak baju, takut tiba2 kena tahan kat wad ke"..husna jwbla, "taknak..."

lepas siap semua, naik kete g hospital selayang..umi bawak kete, fuhhhhh..lajunya bagai impak makisma..memang gempak..umi ckp, takut die merebak..sebab dalam darah..husna, apelagi pegang kerusi kuat, terpaksa menahan rimas tali pinggang keledar..umi terus menuju ke tempat kecemasan..lps, dah daftar semua..sekejap je dapat giliran amek darah..haiyya..org punyela nk lame2, tgk2 dpt skjp je..kecemasan la katekann..yg tukang amek darahnye, abang2..rasa segan dah lama dah bertaut dihati ni..disebabkan hal2 berubat, maka dibenarkan..

tanpa buang masa, abang tu amek tgn utk pam darah..lepas tu abang tu tarik lengan baju, tak mintak izin punnn...abg tu amek jarum, sia sedia nak cucuk..errgghhh..sblm cucuk, dia tepuk pulak dulu supaya urat timbul..urat tak timbul2, abg tu cucuk jugak..bila dah cucuk, darah xmasuk2..abg tu gerakkan jarum, itulah yg pedih tuu..!!last, masuk jugak darah akhirnye..tak tahan den..abrg tu tarik syringe, darah pun berlumba-lumba masuk..xsabar2 utk diuji la tuu..

then, terpaksa tunggu 1-2 jam..maka, kami berdua pun tunggula..akhirnya, masa yg ditunggu-tunggu pun tiba.."nombor, 2004 bilik 6"huh..masuk2, doc tanye "khalidah alhusna ke?" jwb la ye..doc pun tanyela, demam bila, ade keluar darah mane2 tak, hidung ke muntah ke, cirit-birit tak, selsema, batuk tak..semuanye ade..then, doc pun tunjukla laporan darah..mmg ade denggi, tapi dah elok..masa dia demam tu yg denggi..bintik2 merah tu mmg bile nk elok denggi..husna mcm tak pecaye je mula2..tapi, bersyukur sgt sbb2 dpt sekolah lagi..just ade timbul rase pelik la..haha..bintik2 merah ini memang gatal..tgn kiri yg telah dicucuk ni, tak dpt gerak byk..sakit bangat..taknak husna cucuk lagiiii..walhal, baru je sembur mggu lepas..nyamuk2..



inilah penyebab denggi..baik, hati-hati..
kalau rasa nak sihat, baik rela dicucuk..

yeah, anti-cucuk dah..
*jaga2 ye masing2..husna ni pun boleh kena balik..huh, hrpnye tak la kan..

6 comments:

TheScDaie™ said...

alhamdulillah, ana bersyukur bagi pihak nti. InsyaAllah Allah akan lebih tolong nti semasa percubaan selepas nti dah kena uji oleh Allah.

Ace 94 said...

ish, kesiannye. patutla kat skola asyik muram jer.
apapapon minum air banyak2 oke? smoga dapat fokus utk trial nih.

khalidah alhusna kamilen said...

alhamdulillah, afiq.
syukran jazilan.
harapnya mcmtulah kan.
moga Allah memantu hamba2Nya..

khalidah alhusna kamilen said...

eh, ana muram ke?
yela kott.tak perasan sgt.
baik2, minum byk diutamakan.
insyaAllah, biiznillah dpt fokus..
syukran2.

*jgn lupe kutip smph byk2 lg k?haha.gurau je

Si Pengembara said...

kena cucuk jarum
mcm kena gigit nyamuk ke?
syafakillah..

khalidah alhusna kamilen said...

mane ade sama.
beza tuh.jarum lg pedih, nyamuk tak perasan ntah bila ia gigit.
syukran.