Saturday, 11 April 2009

waras ke tak dia nie???!

بسم الله الرحمن الرحيم
assalamu'alaikum w.b.t..
alhamdulillah,husna masih lg diberi kesempatan utk menghirup udara kurniaan yang Esa..masih lagi, bisa mendengar,melihat,membau dengan baik dan normal seperti biasa..meskipun, dlm masa seminggu ni di uji dgn sedikit sakit ulser dan beguk, husna masih betah untuk mengharunginya sndri..walaupun, ulser nya makin bertmbah dri stu hingga empat..itu lgsg tdak menghalang husna utk menuntut ilmu,alhamdulillah..
seperti pljr tingkatan tiga yg lain, husna dn kwn sekump turut sibuk dgn kerja kursus nya..
berbalik pd title, sebenarnya ada perkara yg sgguh menggelikan hati..namun, ia byk memberi pgjrn dn 'ibrah pd husna dn kwn2..
hari nie, bertanggalkan 11 april 2009, kami berempat pergi ke perpustakaan negara utk membuat research tntg bgunan bersejarah,.stlh 3mggu perbncgn, kami berempat tlh bersepakat untuk memilih bgunan sultan abdul samad sbgai tmpt kajian..
"husna, kau pegi la PN, aku g kan byk betul budak2 pmr dtg nk buat psl bgnan brsejarah.tmpt, fotokopi die penuh betul!baik kau g..senang, kau ckp je bgunan ape, die tros bg yg dh fotokopi.tggal kluarkan fulus je..xmahal!pegi la adik syg..!"itulah kata2 gelabah kakak husna yg bernama wafda..
dan akhirnya, saya pula bertindak kecoh+gelabahkan pd kwn..masing2, lihat buku diari masing2..melihatkan tarikh yg kosng serta sesuai..akhirnya kami pun pergilah..sampai stu jam awal..maklumlah, kami tdk suka sesak+padat walmampat dgn manusia2 yg tdk berkenaan nie..maka, kami buatla persediaan yg ckup rapi..sesampai disana, kami terus mengisi perut yg agk tdk kosg pada wktu tu..minum la jus lah apela..
kami masuk, dh jumpa, fotokopila..then, sampaila pkul 12..tiba masa utk pulg!sblm tu, masing2 dh dgr bnyi perut yg bising..gih la isi lg perut tu..hem..tggu pnye tggu, xsmpi2 lg..hinggalah pkul 2..lpstu, tlfn mak yan katanya lmbt lg..jadi, kami pun dgn tdk risau trun utk solat..tiang agama tu!
semasa berwudhu', husna menyaksikn seorg remaja(mgkin sama umur) mengambil wudhu'..tgk pnye lihat, cara dia mcm takut dgn air..xtaw la klo setiap titisan air tu ade lipas ke ape ke..xsilap xde plak la..cara dia ambil cpt sgguh!xsempat menyempat tahu x..lepastu, bwt2 xnmpk jela walhal seblh je..then, duduk dlu smntre kwn g solat dlu(husna jaga beg)..lihatla muka dia td tu, tgk2 mcm india baru msuk islam kowt..pakaian dia,seluar jean takat betis tdk bertudung..lantas, dia terus sarung alat solat,,then, dia pun mendirikan lah tiang agama,..husna tgklah dia ni,aih????peliknya arah kiblat dia ni???bukan ke arah depan ke?
aik??husna tgkla atas,aik kiblat ke hdpn, knpe dia mghadap tepi plak..lepastu, husna tgkla sejadah..rupe2nye, sejadah nye dah disusun..senget ketepi tuu(paham x ape yg husna nk gambarkan?)ya Robbi, dia tgk arah sejadah,,bukn arah kiblat! punyala thn gelak time tu..maklumlakan, tmpt solat..kwn2 husna dh nk "terbatal" wudhu' dh gelak..tahan je..kami pun mcm bertindak tdk mahu memalukan dia,"yan2, kiblat mne ek?aku xtawula.."husna buat2 tnye,,dgn mgharapkan dia faham!tgk2, tak menjdi..jd lgkh terakhirlah! 'aalaa pon ckpla ''kak,kak!kiblat kedepanla.."dia pon dgn muka merah hitam nya tnduk pasrah+malu betulkan kiblat..cube antum bygkan???bayangkanlah!!!tak ke rase nk gelak je memanjang?yan dh xkhusyu' nk solat..tegelak2..akhirnye, kne cubit dgn husna..hehe(makla katakn)bygkanla, dia solat mnghadap antum yg tgah solat mnghadap ke depan?ish..xke mcm 'pelik' tu?sabar jela..time tu, husna ckp "aih?waras ke tak dia ni?"tkutla plak die dga..mgkin dia speaking keling kowt kat umah..hehe
sedang dia tgah solat tu, kaki dia trnmpkla..yela, sape suruh pakai kain yg kecik..adeh,.,nak tarik pon xdpt..hem..akhirnya, kami pon bwt2 xigt jela.,.bwt2 xkenal..mgkinla, bila dilihat kmbali,.muka dia mcm india muslim..bru lg kowt nie..husnuzon jela..
jadi, cuba kita bygkan..yg kita nie dah lama dididik, di ajar dgn cara islam..sejak dri kecil lg..ade je kan nak tak nak solat?walhal, solat tula yg mencegah kita dri membuat kemungkaran?meskipun, dia mcm tdk menutup aurat sepenuhnya, ambil wudhu' nk xnak, tapi kita sbgai yg dah lama nie, kenala bertindak sbgai yg sepatutnya! tgk, usaha dia nk solat?jgnla nk membangga sbb kita dh islam..apa guna kalau x amalkan sebetulnya?sia2 ja ayh kita azan utk kita kecil2 dhulu..tepuk dahi,koreksi diri! bersyukurlah sikit..
p/s:apa yg anda dpt melalui post ini ialah;
1-jgn takut utk membuat sesuatu yg benar demi islam!
2-tegurlah kalau ianya perlu..(jgn gelak je pndi!)
3-kita harus bersyukur dgn agama mustaqim kita..buktikan!
4-usahakan tangga kejayaan..buatlah dgn bersungguh2..cri masa!
5-apa2 lah yang anda rasa..
(semoga post kali ini, ada yang faham ye..xphm, tnye je..sudi menjawabnya..)

5 comments:

PE KABO??? said...

salam... halo... hm... btl pe yg nt ckpkan... nk gtau ni cni ujan a... papepown,,, bkate bnrlah walaupown pahit...btl x?

khalidah الحسنى kamilen said...

w'slm w..
ya, betul2..
berkata benarlah wlupun pahit..

(sape ni ek?hujan ke?ow..gtu ek..dri mana ni?)

khalidah الحسنى kamilen said...

ehhe
nurina la,,
malu2..
jemput2 ehhh;)

salam ukhwah ye na..

amirularif said...

fuh. menarik pengalaman nti tu. ana pun ada jugak. tapi diri sendiri lah yg kena, bukan orang lain. hehe

khalidah الحسنى kamilen said...

hahaa..
itu kes lainla..
klo nta yg kena tu, ana rasa kne berganda gelak nih..
cey. malu la tu. mesti xkhusyu' je solat.