Friday, 26 December 2008

cuti-cuti nie..

cuti-cuti nie,kalian semua buat apa ya..
cuti pown dh nak tutup kedai dh nie..xsmpi sepuluh hari cuti bakal tutup kedai..
jadinye, husna nak la ckit2 kongsikan ape yg husna buat sepanjang cuti nie...xde la best sgt mcm anda semua..cume,tidur dirumah saudara mara lebih seminggu,jge adik2 dan...kawan baik tidur rumah..
haaa...
berkenaan kwan baik tidu rumah tu, nak cite la ckit kan..
pd hri kedua rayyan tdo umah husna,tbe2 je terlintas nk main masak2..
kami pown bercadang nk buat karamel gula hangus..ntah ape ntah name die,,xbrape pasti..
nie sume dri rayyan..

ok..ini adlh resepinye..

karamel gula hangus
1.5biji telur
2.1tin susu cair
3.1tin air masak susu cair tu
4.3/4 cawan gula
5.2sudu tepung
bahan diatas td tu,diblender lg senang dri kacau2..
kemudian..
akhir skali,
5sudu gula ditabur atas dulang atau ape2 je dn dibakar atas api..

ok,cara2nye..
senang dn simple..
mule skali blender bhn2 yg husna suru td tu,
dn bakar gule td tu..
lepas tu,
pnas kan air utk kukus..
lps gule dh mule menguning,cair,tuangkan bhn yg telah diblender td tu diatas gule td tu..
lepas tu agkt letak ats air yg telah dipanaskan tu..
lepas tu.
tutup..
ok,dlm mse 25 minit..
karamel anda bakal siap dijamah!tp,panas ckitla..
nk sejuk biarkan 10 minit,lepastu letak kt peti ais selame sejam..
kalau h xsaba sgt,mkn je..
ape susah....

ini diantara gambar2 nya ketika sedang memasak..

(ini adlh diantara beberapa bhn utk dibuat karamel)xlgkp,namenye pun antrekan...
(ha,ini adalah rupe setelah 5bji telur,1tin susu cair,1tin air masak,3/4cawan gula dn 2sudu tepung gandum diblender..xbrape jelas sgt,kne cube buat dirumah ye!)

(ha,letak je dulang yg dtabur sudu gula tu keatas api.jgn kuat sgt api tu)


(ini adalah rupe gula yg dibakar tu..lg ckit nak hangus,klo hngus nati rse pahit,jadi ble dh wane kuning2 tu bleyh la agkt..)

(sebelum tu,jgn lupe...pnskan air ye..kite nk bg wap tu masakkn karamel td tu..)

(letakkan bhn2 yg telah diblender itu tadi ke atas gula yg dibakar td tu..)

(ini adlh rupe bile tgah kukus,,nmpk sgguh sedapkan...)


(tadaaaaaaaaaaaaaa...inilah karamel yg dh siap utk dimaakan!cume xhidang lawa2 je lagi)
p/s:mana2 cik abang atau cik akak,cubela dirumah ye.pastinye menjadi insyaAllah..
smbil2 tu zikir dn salawat semua...ade ape2 mslh,tggalkan komen anda..
begitu mudah kan...selamat mencube!!=)

11 comments:

liaxD said...

waa..
nmpk sedap!
yummy .. xD

zharif20/nawi34 said...

hmm...
bole r suro kak qis masak nie...
nampak sedap jer..

^khalidah alhusna kamilen^ said...

lia~
yummyyyy...
bkn stkat nmpk je taw!
realiti nye mmg sedap taw...
jgn lupe cube ek..
(ntah2 dh byk kli msk daah..haha)
=)

^khalidah alhusna kamilen^ said...

zharif~
haahaha..
ye betol tuuu..
suro kak qis msk..
lepas tu, bg ana rse dulu..
hehe...
jgn la kte, nmpk sedap jeerr..
mmg sedapla...
cube ye!!;)

MiZuHaShI kUnIUmI.. said...

salam..hur,.. blh lah yer masak utk satu batch.. bier kenal spe presiden 2 batch onese7en.. masak utk satu batch tau!!!

zharif20/nawi34 said...
This comment has been removed by the author.
zharif20/nawi34 said...

btol jgak ape yang muaz cakap..
masak untuk satu batch..
haha

Nur b(a)iTil atiQ said...

salam~

waa~pandainyer masak...
nmpk sedap!yummy!:D

^khalidah alhusna kamilen^ said...

w'slm w...
haha..
cdgn sedang dipertimbangkan..
ana bukn ape,
tkut xckup2 je..
dh sedap sgtkan..
hhaha;)
ana bg muaz rase dulu sblm stu batch..
ok??;)

^khalidah alhusna kamilen^ said...

betul2 zharif..
korg tlg belikan telur, gula, susu cair, tepung..
katenye suro masak je kan..
jgn lupe beli!..
klo xbeli, ana dtg rumah minte nati...
hhehe;)
gurauan semata2,tiade kene mngene antre hidup/mati yee

^khalidah alhusna kamilen^ said...

w'slm w baitil..
hehe..
pandai ke??
syukran2..
malu nie dipuji2..
hehe..
mmg sedap,..
nati kte maen msk2 sme2 ekk..
BAITIL&KHALIDAH je eyh..;)